“Skibet hedder afsked”

Det sidste på gensyn til elevhold 20/21

“…mit hjerte skudt i sænk”. Sådan skrev Lars H.U.G i 1987, og følelsen er stadig aktuel i dag. Ladelunds elever har endnu engang sagt farvel til venner, lærere, kærester og et sted de har haft hjemme en del af 2020/2021. Coronaen kastede desværre også skygge over dette elevhold, men de har heldigvis taget revanche, efter de igen måtte komme ind på skolen i marts.

Skoleårets sidste uge har ikke været noget undtagelse: mandag startede med den længe ventede bedsteforældredag, hvor elevernes bedsteforældre fik rundvisning, og fik smagt på efterskolelivet gennem fortælling, sang og gymnastikopvisning (her dog på tilskuerpladserne). Tirsdag blev stemmerne rørt, da lærerbandet spillede op til ønskekoncert, ligesom resten af kroppen blev aktiveret igennem en runde bowling i Brørup. Onsdag fik værelserne den store tur, hvorefter bussen kørte hele holdet afsted til den traditionelle afslutningstur i Bork; med både is, bål og masser af aktiviteter. Torsdag viste både skolen og eleverne sig fra deres bedste og smukkeste side, da alle gjorde en stor indsats for at gøre den store gallaaften til en stor oplevelse; ikke mindst udvalget, som havde arrangeret aftenen for resten af elevholdet.
Fredag formiddag gik med hovedrengøring, inden alle dagens afsluttende bemærkninger og procedurer skulle falde. Inden det hele blev alt for vemodigt, var der dog tid til det ultimative opgør mellem elever og lærere på grønsværen. Efter en hård dyst endte kampen 3-2 til eleverne. Kl 16 kom forældrene og hjalp med at pakke biler, inden årets gymnastikopvisning blev vist frem for sidste gang; denne gang i det fri. Der blev givet ekstra gas, og solen skinnede som var det bestilt, også da eleverne senere fik overrakt beviser, sang sange, hørte tale fra forstander Klaus, og sagde farvel til lærere og venner.

“Mit hjerte skudt i sænk” skrev Lars H.U.G, men senere i sangen lyder det:
“Når jeg er borte, ser jeg den, du er.
Når du er borte, ser du den, jeg er.”

Gid eleverne fra årgang 2020/2021 vil tage det med sig videre, og huske tilbage på et rigt efterskoleår, med nære relationer, nye talenter og ekstra livsmod. Hele personalet siger hermed stort tak for i år, og vi håber vi ser jer på skolen igen.